Miksi on niin vaikeata? En kest� en��!
Sami Nilainen
2013-11-22 19:07:21 UTC
Raw Message
Hei tulen oikeasti hulluksi. Miksi niin usein törmätään tällaisiin
muotoihin:

Asuin sillan alla kaksiviikkoa.
Asuin sillan alla kaksi-viikkoa.
Opintoni kestivät viisivuotta.
Opintoni kestivät viisi-vuotta.
Opintoni kestivät 5vuotta.
Mummoni täyttää ensiviikolla 100-vuotta.
Mummoni täyttää ensi-viikolla 100vuotta.
Isoisäni on 100vuotias.
Isoisäni on 100 vuotias.
Litrassa on 10desilitraa.
Litrassa on 10-desilitraa.

Tämänkaltaisiin virheisiin törmää nykyään ihan kaikkialla. Minusta tuntuu
ihan oikeasti, että minulla repeää kohta pää! AAAAAAAAAAARGH! Mikä
avuksi????
Jukka K. Korpela
2013-11-22 19:27:34 UTC
Raw Message
Post by Sami Nilainen
Hei tulen oikeasti hulluksi.
Olisi epäkohteliasta väittää vastaan, etenkin kun viestin
otsaketiedoissa on niin paljon indikaatioita. Tarkoitan myös
Content-Type-otsaketta. Tai siis tietysti sitä, että sitä ei ole. Ehkäpä
Outlook Expressin käyttö on sinulle samanlaista nostalgiaa kuin
sellaisen väärennetyn munansaannos-nimen käyttö, joka oli joistakuista
(no sinusta siis) hauskaa kymmenen vuotta sitten.
Törmäät niihin siksi, että luet ala-arvoisia tekstejä.
Post by Sami Nilainen
Asuin sillan alla kaksiviikkoa.
Asuin sillan alla kaksi-viikkoa.
Mietipä, missä törmäsit niihin. Mitä kirjaa luit? Vai etkö lukenut
kirjaa lainkaan, vaan lehteä? Taka-Peräkylän Uutisten nuorisopalstaako?
Vai luitko ehkä satunnaisia nettisivuja?
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/
Sami Nilainen
2013-11-22 20:51:52 UTC
Raw Message
Post by Sami Nilainen
[...]
Hei kuule nyt Jukka, asia on näin:

Mä oon mä
ja sä oot sä
Kyllä toimeen täytyy tulla
vaikka mielipiteet sulla
olis toisenlaiset kuin mulla
Jukka K. Korpela
2013-11-22 21:04:51 UTC
Raw Message
Näköjään ääkköset ovat sinulle ongelma etkä aio tehdä asialle mitään.

Tuttavallisuuden yrittämisesi on vastenmielistä. Mutta ehkä ilmoituksesi
”En kest? en??” voidaan ymmärtää lupaukseksi. En kuitenkaan odota, että
pitäisit sen.
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/
Sami Nilainen
2013-11-22 21:11:29 UTC
Raw Message
Post by Jukka K. Korpela
Näköjään ääkköset ovat sinulle ongelma etkä aio tehdä asialle mitään.
Ehkä aion, ehkä en.
Post by Jukka K. Korpela
Tuttavallisuuden yrittämisesi on vastenmielistä.
Et taida ymmärtää tilanteen vakavuutta.
Post by Jukka K. Korpela
Mutta ehkä ilmoituksesi "En kest? en??" voidaan ymmärtää lupaukseksi.
"En aio kestää enää" olisi kenties jotenkin voinut olla tulkittavissa
lupaukseksi, mutta lakoninen toteamus on mielestäni kaukana lupauksesta.
Sami Nilainen
2013-11-22 21:13:10 UTC
Raw Message
Ehkä asia on jo hoidettu kuntoon, ehkä ei.
Jukka K. Korpela
2013-11-22 21:39:57 UTC
Raw Message
N�k�j��n ��kk�set ovat sinulle ongelma etk� aio tehd� asialle mit��n.
Ehk� aion, ehk� en.
Ehk� asia on jo hoidettu kuntoon, ehk� ei.
Pitäisikö miettiä yhdessä, onko seuraavissa otsaketiedoissa kerrottu
viestin merkistökoodaus vai ei? Ehkä ei. Ehkä on hyvä näin. Miten joku
sanoikaan… ”useful bogosity signal”. Mitähän se olisi suomeksi?

From: "Sami Nilainen" <***@POISTAgmail.com>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.kieli
Subject: Re: Miksi on niin vaikeata? En kest? en??!
Date: Fri, 22 Nov 2013 23:13:10 +0200
Raw Message
Post by Jukka K. Korpela
[...]
eternal-september.org!news.eternal-september.org!feeder.eternal-september.org!newsfeed1.swip.net!newsfeed3.funet.fi!newsfeeds.funet.fi!feeder2.news.elisa.fi!uutiset.elisa.fi!7564ea0f!not-for-mail
Newsgroups: sfnet.keskustelu.kieli
Date: Fri, 22 Nov 2013 23:13:10 +0200
Raw Message
Post by Jukka K. Korpela
Näköjään ääkköset ovat sinulle ongelma etkä aio tehdä asialle mitään.
Hänen ääkköset näkyy kyllä mainiosti täälläpäin.
Vasta sinun lainaamina niistä tulee sekasotkua.
abc
abc
2013-11-23 19:46:12 UTC
Raw Message
Post by Sami Nilainen
Post by Sami Nilainen
[...]
Heh, hyvin sanottu ja aplodit.
abc
H Markus Lang Freiherr von Oberstdorf
2013-11-22 20:20:56 UTC
Raw Message
Hei tulen oikeasti hulluksi. [...] Minusta tuntuu
http://www.hel.fi/hki/sote/fi/Terveys-+ja+p_ihdepalvelut/Mielenterveys-+ja+p_ihdepalvelut
Heikki Heinonen
2013-11-23 10:18:04 UTC
Raw Message
Post by Sami Nilainen
[...]
osanoista vir heista johtuusiitä etta kirjoitetaan kännykällä tai tabletilla ja sitä ei osata oikein
käyttää eikä virheitä viitsitä korjata kun on muka niin kiire.
Sami Nilainen
Ei vittu mene läpi.
Heikki Heinonen
oon 9wee on helpompi kirjoittaa kuin Olen yhdeksän vuotta.
Sami Nilainen
Olet mitä yhdeksän vuotta? Nussinut puuta? Tauotta?
Allo
2014-01-08 17:24:04 UTC
Post by Sami Nilainen
[...]
Toinen hyvä pointti. Samoin on helpompi tekstata:
- Sopiiko jos tuun hakeen sua kello 1600?
KUIN:
- Sopiiko jos tulen hakemaan sinua kello 16:00?

leikkisät sanoisivat ylemmästä virkkeestä, että: "nyt on kirjotettu
tekstarikieltä" ;-)
On USENET since 2003
Allo
2014-01-08 17:20:57 UTC
Post by Sami Nilainen
[...]
Hyvä pointti, moni ei edes kiinnitä huomiota viheisiin varsinkin jos
käytetään irc-chattia tai tekstiviestintää tai viesti on lähetetty
kännykän verkon kautta sivulle.
--
On USENET since 2003